niedziela, 9 listopada 2014

Katarzyna Citko


* * *

Chciałbym być drzewem;
już teraz – nie po śmierci

Roślinna forma życia
odpowiada mi najbardziej,
wydaje się najdoskonalszą

Co wiosnę mógłbym zmartwychwstawać,
głosami ptaków co lato
wielbiłbym swą zieleń

Chciałbym być wielkim drzewem
i rosnąć nad rzeką,
jesienią moje rude listy
posyłałbym do morza

Małe wiewiórki
żywiłyby się moim nasieniem; zimą
płakałbym soplem wspomnień

Czas bym odmierzał bez zegarków
i niepotrzebne byłyby mi spodnie,
buty, golarka, okulary,
komputer, kawa, nocne filmy,
pomysły ciągle nieudaczne

I mógłbym bez brzemiennych konsekwencji
mieć zawsze w głowie szmaragdy

A wszystkie miłosne przygody
(bez możliwości nieodwzajemnienia)
nawiązywałby za mnie
mój przyjaciel wiatr


Wiersz pochodzi z tomiku „Ptasie pismo” (wyd. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2004).


Katarzyna Citko
– profesor Uniwersytetu w Białymstoku, filmoznawczyni. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się: historia i teoria filmu, antropologia kultury, estetyka. Autorka książki Filmowy świat Pedra Almodóvara. Uniwersum emocji (2009), wielu artykułów naukowych oraz kilku tomików wierszy.

Dziękujemy Autorce za zgodę na publikację.


Publikowane teksty są własnością Autorów. Wszelkie prawa do tekstów są zastrzeżone, a rozpowszechnianie ich – w całości lub we fragmentach – bez wiedzy i zgody Autorów jest zabronione.